Ontdek de terugkerende patronen, de beste romans van het jaar en de grootste leestrends van 2021:

Rakuten Kobo presenteert het jaarlijkse 'Book Report'.

Steeds meer boekenliefhebbers verkennen nieuwe manieren om te lezen, waarbij audioboeken algemeen worden beschouwd als één van de snelstgroeiende segmenten van de uitgeverswereld. Meer dan 50% van de luisterboekluisteraars die in een Kobo-onderzoek werden gesampled, meldde zelfs dat ze het afgelopen jaar naar meer audioboeken luisterden, vooral door de huidige COVID-situatie en het ontdekken van het audioboekformaat.

Kobo Sage met Bluetooth technologie om luisterboeken te luisteren

2021 in één oogopslag

• De Nederlanders lezen graag op hun Kobo-apparaten. Gemiddeld brachten ze in 2021 het equivalent van meer dan 3.300 jaar aan lezen door!
  • Zelfs als we rekening houden met de forse pieken in het lezerspubliek tijdens de start van de lockdown van 2020, groeide de Nederlandse markt in 2021 nog steeds met 7 procent.
  • De zomermaanden (augustus & september) blijven de beste tijd om te lezen, met boekenliefhebbers in Nederland die meer dan 1,7 miljard minuten hebben gelezen.
  • Één op de vijf verkochte eBooks is geschreven door een onafhankelijke auteur en gepubliceerd via Kobo Writing Life (KWL), het onafhankelijke publicatieplatform van Rakuten Kobo. Dit maakt Kobo Writing Life in feite een van de grootste uitgevers ter wereld.
Kobo Libra 2

De best verkochte eBoeken van 2021

De best verkochte audioboeken van 2021

Persberichten in je mailbox

Over KOBO

Over Rakuten Kobo Inc.

Rakuten Kobo Inc. is de wereldwijde, digitale boekenwinkel voor en door boekenliefhebbers. Eigendom van de Japanse Rakuten Group, Inc., en gevestigd in Toronto, biedt Rakuten Kobo miljoenen gebruikers over de hele wereld de mogelijkheid om altijd en overal op elk apparaat te lezen. Met als missie om het leesplezier van iedereen te verbeteren. Daarom koppelt de digitale boekverkoper lezers - door middel van bedachtzame en persoonlijke curatie van eBooks en audioboeken - aan verhalen. Ook focust Rakuten Kobo zich op het ontwikkelen van de meest toegewijde eReaders en lees-apps. Met hun heldere focus op de missie: het leven van boekenliefhebbers beter maken, zorgt Kobo’s open platform ervoor dat mensen lezen gemakkelijker in hun drukke levens in kunnen bouwen.

Meer weten over Rakuten Kobo? Ga naar www.kobo.com

www.kobo.com